«لغو تحریم‌ها» که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمدترین اسلحه خود را زمین بگذارد!

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان پیش بینی کرد امضای توافق هسته ای ممکن نیست.متن کامل این یادداشت بدین شرح است:
1- شاید کسانی این نگاه را «بدبینانه» تلقی کنند ولی همه شواهد و نشانه‌های موجود حکایت از آن دارند که نگاهی «واقع‌بینانه» است و آن، این که چالش هسته‌ای کشورمان  با حریف «نقطه پایان» ندارد و رسیدن به توافقی که در آن حق ایران اسلامی به رسمیت شناخته شده باشد، «ناممکن» و «محال» است. چرا که چالش هسته‌ای یازده ساله با ۵+۱ و پیش از آن با تروئیکای اروپایی فقط تابلوی هسته‌ای دارد ولی ماهیت و موضوع آن «هسته‌ای» نیست. آمریکا چالش هسته‌ای را بهانه‌ای برای تحریم‌ها می‌داند و تحریم‌ها را «کارآمدترین حربه»! برای مقابله با پیشرفت و جهان‌شمولی ایران اسلامی تلقی می‌کند. حالا اگر دشمنی آمریکا با موجودیت جمهوری اسلامی ایران را هم به صورت مسئله اضافه کنیم، نتیجه می‌گیریم که از نگاه آمریکا و متحدانش چالش هسته‌ای ادامه درگیری‌های سی و چند ساله و از جمله، صحنه دیگری از جنگ ۸ ساله است. بنابراین، «لغو تحریم‌ها» که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمدترین اسلحه خود را زمین بگذارد! و بدیهی است که نگذاشته و نمی‌گذارد. کسانی که از مذاکرات هسته‌ای نتیجه دیگری را انتظار دارند، جغرافیای مذاکرات را آنگونه که واقعاً هست نمی‌بینند و به جای آن که با نگاه به «شناسنامه مذاکرات» که «غیر هسته‌ای» است، مسیر حرکت خود را تنظیم کنند، به «تابلوی مذاکرات» که آدرسی غلط می‌دهد چشم دوخته‌اند.
۲- همین دو روز پیش، رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان به یکی از شگردهای آمریکا اشاره کرده و فرمودند؛ «هر وقتی که یک زمانی معین شده است برای پایان مذاکرات و ما به این زمان نزدیک می‌شویم، لحن طرف مقابل، بخصوص آمریکایی‌ها تندتر، سخت‌تر و خشن‌تر می‌شود، این، برای این است که جزو شگردهای اینهاست، جزو حیله‌ها و خدعه‌های اینهاست.»
و اکنون، سؤال این است که چرا در طول بیش از ۱۱ سال گذشته، هر وقت به نقطه پایان نزدیک شده‌ایم، آمریکایی‌ها بهانه جدیدی پیش کشیده و ساز تازه‌ای کوک کرده‌اند و اجازه نداده‌اند مذاکرات به نتیجه برسد؟! علت آن است که به ادامه چالش برای ادامه تحریم‌ها نیاز دارند.
سال گذشته در آغاز سال ۱۳۹۲، حضرت آقا طی سخنانی در حرم‌رضوی علیه‌السلام به همین نکته اشاره داشته و گفتند؛ «آمریکایی‌ها دوست ندارند گفت‌وگوهای هسته‌ای تمام شود و مناقشه هسته‌ای حل شود وگرنه چنانچه آن‌ها مایل به اتمام این مذاکرات بودند، راه حل بسیار نزدیک و بسیار آسان بود».
۳- «دیوید فروم» کارشناس و نویسنده برجسته آمریکایی در سایت CNN می‌نویسد «در صورت پایان مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق با ایران، باید تحریم‌ها برداشته شود و این در حالی است که تحریم‌ها با دو هدف پلکانی «تغییر رفتار- BEHAVIOR» و سپس «تغییر ساختار - STRUCTURE» نظام دینی ایران وضع شده‌اند!» که البته به قول رهبر انقلاب تغییر رفتار همان تغییر ساختار است.
پیش از او، «جرج فریدمن» مسئول مرکز راهبردی «استراتفور» که به باشگاه کهنه‌کاران CIA معروف است، تصریح کرده بود که «مشکل ما با ایران بر سر فعالیت هسته‌ای این کشور نیست، بلکه مشکل آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون حمایت آمریکا، بلکه در حال درگیری و مناقشه با آمریکا نیز می‌توان بزرگترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه بود. این پدیده، ایران را به یک الگو تبدیل کرده که بهار عربی (بیداری‌اسلامی) را در پی داشته است».
۴- اوایل دهه ۸۰ و در گرماگرم نخستین سال‌های چالش هسته‌ای کشورمان با تروئیکای اروپایی- فرانسه، انگلیس و آلمان- و چند ماهی بعد از اجلاس اکتبر ۲۰۰۳ تهران، طی یادداشتی با اشاره مستند به کارشکنی‌ها و قانون‌گریزی‌های حریف، نتیجه گرفتیم که چالش هسته‌ای غرب با ایران اسلامی فقط یک بهانه است و این چالش را با استناد به شواهد و قرائن موجود، ادامه جنگ تحمیلی دانستیم که با تغییر شکل- و نه ماهیت- در عرصه‌ای دیگر کلید خورده و به جریان افتاده است. پیش‌بینی کرده بودیم که آمریکا و متحدانش پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل می‌فرستند. آن روزها برخی از مسئولان محترم کشورمان، ابرو در هم کشیده و به کیهان اعتراض کردند که چرا «تخم بدبینی می‌افشاند!» و آقای «گری سیک» مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای، کیهان را به «تندروی»! و «سنگ‌اندازی»! در مسیر مذاکرات متهم کرد. ولی آن پیش‌بینی به حقیقت پیوست و آمریکا و متحدانش برخلاف  بند«C» از ماده ۱۲ اساسنامه آژانس، پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند».
۵- تأکید بر این واقعیت که چالش هسته‌ای هرگز نقطه پایانی ندارد و رسیدن به «توافق» با حریف «ناممکن» و «محال» است، از آن جهت ضروری است که؛
الف: برخی از مسئولان محترم کشورمان برخلاف آنچه انتظار می‌رفت و می‌رود، از فراز و نشیب چالش ۱۱ ساله هسته‌ای درس نگرفته‌اند و هنوز با خوشبینی غیرموجه و بی‌دلیل به نتیجه مذاکرات می‌نگرند. بدیهی است که چنانچه این طیف از مسئولان محترم نگاه خویش را از تابلوی مذاکرات به «شناسنامه مذاکرات» برگردانند، کلید لغو تحریم‌ها را در قفل مذاکرات نمی‌چرخانند.
ب: اگر بپذیریم که حریف از چالش هسته‌‌ای به عنوان یک بهانه برای تحریم‌ها استفاده می‌کند و هرگز از آن دست نمی‌کشد، بی‌تردید، برای عبور از تحریم‌ها به راه‌کارهای دیگری روی می‌آوریم و بسیاری از ظرفیت‌های بر زمین مانده داخلی را به کار می‌گیریم که رویکرد به اقتصاد مقاومتی از جمله آنها و بااهمیت‌ترین آنهاست.
ج: چنانچه ما نیز به مذاکرات هسته‌ای به عنوان آوردگاه و میدان جنگ با حریف نگاه کنیم، به جای امتیازدهی برای جلب اعتماد طرف مقابل، که می‌دانیم بی‌نتیجه است، پاشنه آشیل حریف را نشانه می‌رویم و از اهرم‌های فراوانی که در اختیار داریم برای ضربه زدن به آمریکا و متحدانش استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، چرا مجلس شورای اسلامی، طرحی را به تصویب نمی‌رساند که براساس آن، کشورهای اروپایی همراهی کننده با تحریم‌های آمریکا را از اولویت مبادلات تجاری کشورمان خارج کند. هم اکنون کارخانه عظیم «رنو» و «پژو سیتروئن» فرانسه به برکت روابط اقتصادی پرحجم با ایران نفس می‌کشد و قطع این رابطه می‌تواند فرانسه را با بحران اقتصادی بزرگی روبرو کند و یا در حقوق بین‌الملل فصلی با عنوان حق مقابله به‌مثل -RETALIATION- آمده است. این فصل به کشوری که حق قانونی آن از سوی یک یا چند کشور دیگر نقض گردیده اجازه مقابل به مثل داده است. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا که تعهدآور بین‌المللی نیست، از این حق استفاده کند و تنگه هرمز را به روی نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم کننده ایران ببندد. گفتنی است کشورهای اروپایی مجاز به خرید یا نخریدن نفت ایران هستند ولی قطعنامه اتحادیه اروپا تصریح دارد که این اقدام برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز با استناد به «کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو» و «کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا» که مدلول آن نظام حقوقی آبراهه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست، می‌تواند عبور نفتکش‌های حامل نفت برای کشورهای اروپایی تحریم‌کننده ایران و یا کشتی‌های اروپایی حامل کالا برای کشورهای منطقه را ممنوع اعلام کند و...
د: اگر آنگونه که شواهد و نشانه‌ها حکایت از آن دارند، بر این باور باشیم که چالش هسته‌ای فقط یک بهانه برای تحریم‌هاست، دلیلی ندارد که همه توان کشور را درگیر مذاکرات کنیم و می‌توانیم سطح مذاکرات را هم از مقامات بلندپایه- وزیر خارجه- به سطح کارشناسان و مدیران کل تنزل بدهیم.
همین جا گفتنی است که ادامه مذاکرات به دو علت ضروری است. اول؛ اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و دوم آن که تیم هسته‌ای کشورمان به لحاظ فنی و حقوقی که مبنای قانونی مذاکرات است نسبت به حریف دست برتر را دارد.
۶- متأسفانه جریان مرموزی در داخل کشور که به شدت شیفته آمریکاست و برخی از اصحاب فتنه ۸۸ نیز در آن نفوذ کرده‌اند، هرگونه نقد و پیشنهادی را بدون ارزیابی میزان کارآمدی آن، به حساب مخالفت با دولت محترم و یا تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌نویسند و حال آن که هیچ منتقد دلسوز و دوستدار نظام، فرزندان انقلاب را به کوتاهی و بی‌توجهی نسبت به منافع ملی متهم نمی‌کند، اگرچه به قول رهبرمعظم‌انقلاب، طرف مقابل اهل حیله و نیرنگ است و این واقعیت علاوه بر آن که هوشمندی و هوشیاری بیشتر تیم محترم مذاکره کننده را می‌‌طلبد، به دلسوزان انقلاب که دوستداران تیم مذاکره‌کننده هستند نیز این حق را می‌دهد که دلواپس و نگران ترفندهای حریف باشند. چرا که فرزندان انقلاب بی‌تردید، منافع اسلام و انقلاب و مردم را نادیده نمی‌گیرند. اما احتمال این که خدای نخواسته در مواردی از سوی نمایندگان شیطان بزرگ فریب بخورند، وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    بازم این حرف زد
  • اهوازیا ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    احمدی نژاد رو که می گفتی بده اینم که میگی بده چی کار کنیم که تو خوشت بیاد؟ اصلا تو خوبی
  • خواجه حافظ شیرازی ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    باور نمیکنم باورنمیکنم هرگز باور نمیکنم ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت خبر آوردند که درحوزه هسته ای کلاه بزرگی بر سر ملت ما گذاشتند خونین جگرم پریشان احوالم خدا بگم سعدی و نظامی را چه کار بکند که این همه مدت این رو خبردارشده بودند ولی برای مراعات حال من من رو مطلع نکردند همچو حافظ همه شب ناله و زاری کردیم کای دریغا به وداعش نرسیدیم و برفت
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    امروز هر الاغی میفهمد که آمریکایی های وحشی و نجس قابل اعتماد نیستند و این از ابده بدیهیات و اوضح ضروریات است اختلافات ایران با نظام سلطه و غرب اختلافات صغروی و مصداقی نیست بلکه اختلاف کبروی و اصولی است و این دو نظام ماهیتا باهم تباین جوهری و تناقض سنخی و ذاتی دارند و محل نزاع وجود دو ایدئولوژی است که مثل دوتا هوو چشم دیدن موفقیت همدیگر را ندارندو تنها با نفی دیگری دشمنی هاشون سالبه به انتفای موضوع خواهدشد هسته ای مستمسکی برای غرب شده تا با آن بتوانند با تحریم و فشار و درمنگنه قراردادن مردم ایرانی ها را متقاعد کنند که عطای اسلام سیاسی را به لقایش ببخشند و مردم را بر علیه نظام بشورانند که با این شناختی من از مردم ایران دارم محال و ممتنع است که انظلام و ذلت و فلاکت رو تمکین کنند تاریخ فردا را شما ایرانی ها خواهید نوشت چون زمام دار این انقلاب مردی است که شیعه راستین علی است
  • بی نام ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    جناب آقای شریعتمداری عزیز و دوستان هم عقیده ایشان: اول که در رابطه مقابله به مثل شاید در نگاه اول خیلی جالب به مظر بیاد،اما همونطوری که میدونید لجبازی هیچوقت پایانی نداره،اقتصاد ما نسبت به روسیه خیلی کوچیکه،دیدیم که به راحتی اتحادیه اروپا روسیه را تحریم کرد بدون اینکه خللی در کشورهای اروپایی بوجود بیاد! با توجه به اینکه بخش اعظمی از اروپا از گاز روسیه استفاده میکند و اهرم از این سنگین تر وجود نداره!!!! دوم اینکهمن به شخصه نگاه شما را بطورکامل قبول ندارم،دلیل حرف من هم اینه که کافیه به یه کشور خارجی سفر کنید تا تفاوت نگاه سیاست زده ما را با سایر مردم دنیا متوجه بشوید. سوم هم اینکه اگر به توافق رسیدیم و تحریم ها هم برداشته شد،آیا آقای شریعتمداری حاضرند این مطالب را بیاد داشته باشند و به اشتباه خودشان اعتراف کنند? یا نه،کما فی السابق در هر زمانی بهانه ای جدید می آورند???
  • یک طلبه ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    درود بر شریعتمداری خارچشم فتنه گران و سیدمحمدخاتمی و جورج سوروس و صهیونیست ها و ال سعود
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    «لغو تحریم‌ها» که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمدترین اسلحه خود را زمین بگذارد! و بدیهی است که نگذاشته و نمی‌گذارد. حاج حسین کاملا درست میگوید خودتان را (بلا نسبت) جای دشمن بگذارید با کلی زحمت و تحقیق و مشورت و ... تحریم وضع می کنید حالا در طرف مقابل چه رفتاری ببینید کوتاه می آیید؟ وقتی ببینید دولت آن کشور به عجز و لابه پرداخته و با داشتن کشوری پر از امکانات علنا و "عملا" به پروژه نفت در برابر غذا روی آورده!! شما باشید از حربه تحریم کوتاه می آیید؟ مشرق جان خواهشا منتشر کن
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    "احتمال این که خدای نخواسته در مواردی از سوی نمایندگان شیطان بزرگ فریب بخورند، وجود دارد" حاجی جان چرا تعارف می کنی؟ این احتمال و خدای نخواسته و موارد و فریب همگی در توافق ژنو اتفاق افتاد! حیف
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    این مقاله به مراتب از مقاله قبلی آقای شریعتمداری بهتر است اما ایشان همچنان بر ادامه یک راه صد درصد غلط تا کید می کند و سعی در توجیه آن دارد. آقای شریعتمداری! اصل این مذاکرات به معنای شکست است. مذاکره زمانی معنی دارد که دو نفر بر سر شیأ ثالثی بخواهند با هم توافق کنند. اما اکر شما بخواهید از برای تعیین مدل و رنگ اتومبیلتان از همسایه اجازه بگیرید، دیگر اسم این روند مذاکره نیست. بلکه ذلت و بندگی است. ولو اینکه سر انجام با او به توافق هم برسید! اگر غیرت داریم و هنوز ذره اعتقاد به اسلام و انقلاب اسلامی که ، بلکه هنوز ذره ای هویت انسانی برایمان مانده است اصلا باید فریاد بزنیم مساله داشتن یا نداشتن فن آوری هسته ای یک مساله کاملا داخلی ایران است و به شما چه ربطی دارد؟ اصلا کی گفته و کجای تعهدات هسته ای ایران در ان پی تی آمده است که است 6 کشور زورگو پلیس هسته ای دنیا هستند و ما باید به آنها حساب پس بدهیم؟ اصلا این گروه فقط در مقابل ایران معنی دارد و هیچ هویت حقوقی ندارد. ما از همان زمان که پذیرفتیم که باید برای امور داخلی خودمان با این حضرات به اصطلاح مذاکره کنیم همه انقلاب خود ما را نفی کردیم و به خون همه شهدا پشت پا زدیم. حاج حسین آقا! تو ظاهرا مردی عاشق انقلاب هستی. بگو برای چه انقلاب کردیم؟ برای اینکه غنی سازی کنیم و فن آوری هسته ای داشته باشیم یا برای اینکه مستقل باشیم و هژمونی نظام سلطه را نفی کنیم و نه به شرق و نه به غرب حسساب پس ندهیم و صرفا هدفمان کسب رایت خدا و بنای جامعه توحیدی باشد؟ بیدیهی است که خواهید گفت هدف ما نفی هژمونی نظام سلطه بود. فن آوری هسته ای هم برای ما صرفا ابزاری بود که بتوانیم هر چه بیشتر مستقل شویم و روی پای خود بایستیم و محتاج ابرقدرتها نباشیم. اما الان چه شد که کارمان به آفتابه خرج لحیم کشید؟ چرا داریم استقلال خود را می دهیم برای آنکه غنی سازی را حفظ کنیم؟ اصلا گیرم و سلم - فرض محال که محال نیست - آمریکا آمودذ و با همه حرفهای ما موافقت کرد و نه تنها تحریمها را برداشت که آنقدر با ما دوست شد که خودش آمد و به ما تاسیسات هسته ای داد! این دیگر حال ایده آل است! مگر نه؟ اما این حالت تازه یعنی رسیدن به همان جایی که در سال 57 با شاه بودیم!!! و همین مساله منشان می دهد که اصل پذیرش این به اصطلاح مذاکرات و نشستن با دشمنان بشر بر سر یک میز آنهم بر سریک مساله کاملا داخلی، یک سقوط آزاد دردناک در عرصه آرمانها بوده است. خوب اینکار دقیقا تکرار همان اشتباه یاسر عرفات است. او هم اول اسراییل را به رسمیت شناخت و بعد به فکر رفتن توافقی خوب برای گرفتن قدس شرقی بود!! در حالی که اصل همان مذاکراتش عین خیانت به آرمان فلسطین بود. ما هم که روزی عرفات را تخطئه می کردیم کار او را تکرار کردیم و به اینحا رسیدیم! اول هژمونی نظام سلطه را به رسمیت شناختیم و بعد به دنبال توافق خوب برای حفظ غنی سازی بودیم! پس اینکه ادعا می کنید " ادامه مذاکرات به دو علت ضروری است. اول؛ اثبات غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و دوم آن که تیم هسته‌ای کشورمان به لحاظ فنی و حقوقی که مبنای قانونی مذاکرات است نسبت به حریف دست برتر را دارد." یاوه است. چون اولا غیرقابل اعتماد بودن آمریکا هرگز برای شیفتگان غرب و غربزده ها قابل اثبات نیست و ثانیا اصل این مذاکرات به معنای این است که ایران حق غربیها برای داخالت در امور داخلیش را به رسمیت می شناسد. پس سخن گفتن از مبانی قانونی و دست برتر مضحک و خود فریبی است. برادر انقلابی! برکردید ببنید کجا را اشتباه کردیم. اگر راه نجات را می خواهید تنها در در بازگشت به همان ادبیات و رویه امام خمینی است. بخدا قسم جز این نیست که هر چه بیشتر از آن مسیر صحیح و اسلامی امام خمینی فاصله گرفتیم ؛ غربیها هزاران برابر بیشتر امیدوار شدند و بیشتر ما را به ذلت کشاندند. عزت ما و شرف ما در بازگشت به همان آرمانها و ادبیاتی است که از نظر آقاین غیر دیپلماتیک و افراطی و حماقت محسوب می شود. جرات داشته باشید و نترسید. ماجرای مذاکرات هسته ای دقیقا ماجرای لباس پادشاه است. و ما نیازمند مردمی هستیم با معصومیتی کودکانه و بی ترس از متهم شدن به حرامزادگی فریاد بزنند این لباس نیست و این پادشاه لخت است. دعوای امروز ما نباید دعوای بین حامبان یاسر عرفات و ابومازن باشد. دعوای امروز بین تفکر یاسر عرفاتی و تفکر فتحی شقاقی است.
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آقا برای ما هم علامت سوال بزرگ شده که چرا ما به مذاکرات هسته‌ای به عنوان میدان جنگ با حریف نگاه نمی کنیم؟ طرف یک جنگ تمام عیار راه انداخته و با تمام قوای جنگ روانی-رسانه ای به میدان آمده و بر اقتصاد و سیاست و فرهنگ و روح و روان ما می تازد در مقابل ما چطوریم؟ مدیریت اقتصادی به نظر تعطیل شده دولت در برابر آنها واله و شیدا نشان می دهد و آنها را باهوش و مودب خطاب می کند و در مقابل منتقدان دلسوز را می کوبد... اصلا چنان خود را به خواب زده اند که با بمب اتم هم بیدار نمی شوند!!
  • دانشجو ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    حاج حسین خدا خیرت بدهد که حرف دلمان را می زنی!
  • دانشجوی دانشگاه تهران ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    مخلص کلام: در صورت پایان مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق با ایران، باید تحریم‌ها برداشته شود و این در حالی است که تحریم‌ها با دو هدف پلکانی «تغییر رفتار- BEHAVIOR» و سپس «تغییر ساختار - STRUCTURE» نظام دینی ایران وضع شده‌اند!» که البته به قول رهبر انقلاب تغییر رفتار همان تغییر ساختار است. پس: اقتصاد مقاومتی را اجرا کنید اگر هم نمیخواهید یا نمی توانید عرصه را به افراد کاردان و با کفایت واگذار کنید والسلام
  • ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    انسان قحطه‌ که با این مصاحبه می کنید !!!
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    درود بر حاج حسین اما یک نکته: شرکت پژو با ایران قطع رابطه کرد که همین منجر به توقف تولید 206 با موتور TU3 و پارس ELX با موتور L4 شد. و همینطور تحریم شرکت آریا دیزل (تولید کننده کامیون رنو ) که منجر به تولید کامیون چینی توسط این شرکت شد. و ...
  • طالب حقیقت ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    احسنت بر حسین و محمود منهای اسفندیار مطرود
  • ناشناس ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    لازم نیست به دشمن خط بدی ایشون دشمن خوابیده رو هم بیدار میکنه
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    " رسیدن به «توافق» با حریف «محال» است "
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    تحریم های مصوب کنگره آمریکا جزو قوانین آمریکا محسوب می شوند و طبق قواعد مسلم حقوقی صرفا مرجع قانونگذاری می تواند قانون را لغو کند. آقایان تدبیر و امید فریب وعده های دولت آمریکا بری لغو تحریم کنگره را نخورید چرا که کنگره بدون بررسی و تایید مفاد توافقنامه قوانین تحریم مصوب خود را لغو نخواهد کرد.
  • الف ر ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    جناب اقای شریعتمداری چرا همه اش ساز منفی میزنی سفره خودت ببین بعدش بیا سفره خالی مارا ، کاری بی تدبیر انجام دادید منم به اندازه شما درس خوندم نه با رانت بلکه با شایستگی تمام حقوقم ماهی 1400000 تومن وبا یه بچه مهندس بیکار تو خونه
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    این آقا دقیقاً چکاره نظام هستند؟ چرا هر زمان رهبری از تیم مذاکره کننده حمایت میکنند اینجور رفتارها و نقدهای بی مغز شدت میگیره؟
  • مرتضی ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    تو حرف نزنی نمی گن ..... . نخود هر آش.
  • مهدی 90085 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    چقدرساده لوحانه است که بعضی فکر میکنند امریکا یاحتی چین که خود را دوست معرفی میکندبااین همه بدهی که به ایران دارند زیر بار توافق میروند شاید هم ما مردم ................................
  • پارسا تنها ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    به نام خدا-بزرگان گفته اند به گوینده سخن نگاه نکن ببین چه میگوید ایا حق است یا نه .حال این سرمقاله جناب شریعتمداری را اگر انسان ،انسانی که ذره ای از بوی حق در وجودش باشد بنشیند سبک وسنگین کند وبا تمامی شواهد -قرائن ودلایل این چند ساله مذاکرات وانقلاب بسنجد وبینی وبین الله انهارا تجزیه تحلیل کند میبیند تمام این حرفهای آقای شریعتمداری درست هستند. نمیدانم چرا بعضی ها همیشه مرغ همسایه را غاز میبینند.آدم سالم وآگاه وعاقل به هیچ وجه زیر بار ظلم وناحق نمیرود .کی گفته امریکای جنایتکار وچندتا کشور اروپایی مستکبر وحشی باید برای مردم جهان تصمیم بگیرند چرا کشورداری وزندگی مارا آنها باید دیکته بکنند .ما میخواهیم مستقل باشیم .اگر جای دولتمردان وبعضی از نوچه های فتنگر داخلی بودم گوش بفرمان رهبر معظم ودلسوز وآگاه وهوشیارمان میدادم واز ظرفیتهای بی بدیل داخل استفاده میکردیم ولی چه کنیم که بقول قران مجید در اوایل سوره بقره انها کر وکور وگنگ اند وخودباخته وفریفته وساوس شیطانی غرب اند .خدایا کشور مارا وخدمتگزارن به نظام مقدس ایلامی مان را توفیق بده -موفق باشید
  • علی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    باتوجه به رفتار شیطان بزرگ بنده تحلیل آقای شریعتمداری را می پذیرم وبه ان اعتقاد دارم.
  • گوگولی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    قابل توجه شریعتمداری: آب زنید راه را بوی بهار می رسد/ مژده دهید باغ را بوی بهار می رسد منتظر سرمقاله گهر بار جنابعالی در فردای توافق 31 مارس ایران و کدخدا هستم!
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    حاج حسین و پیش بینی‌هایی که هیچکدام درست از آب در نمی‌آید!!!!
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    خوب حاچ آقا چیکار کنیم؟ خودتون میدونید که تدبیری ها عاشق مکتب US هستند و چشم و گوششان به سرمقالات شما نیست دیگه!! درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد
  • آنانکه در زمین گمنامند در آسمانها مشهورند ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آقا بداد ما برس
  • ammar ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دوست عزيز انشاء الله كه خدا به جيب شما بركت وبه سفره شما رونق بده... اما گير كار اينجاست كه فكر ميكنيد با نتيجه مذاكرات با آمريكا سفره شما رونق خواهد گرفت... اينطور نيست، چيزي كه رونق را به سفره هاي مردم برميگرداند همت مسؤولان ميباشد كه با مديريت صحيح منابع داخلي بتوانند از ظرفيتهاي كشور استفاده بهينه اي داشته باشند. والبته فرهنگ مردم در استفاده از محضولات ايراني نيز بايستي تغيير كند. شايد اين حرفها شعاري به نظر برسه اما يكي از اساسي ترين حلول موجوده.
  • ناشناس ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    شما اگر نصف حاج حسین هم سواد داشتی متوجه میشدی که گره زدن مشکلات با تحریمها اشتباه است و تنها راهکار برون رفت از تورم و رکود و بیکاری اجرای اقتصاد مقاومتی است نه مذاکره با کدخدا !
  • ناشناس ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    شما اگر به توافق ژنوچای دقت کنی میبینی که حاج حسین درست میگه چرا که بعد از توافق ما به همه تعهدات خود عمل کردیم اما امریکا بیش از 100 مورد تحریم جدید اعمال کرد .
  • ناشناس ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    بعد از توافق احتمالی و با لغو نشدن تحریمها و تشدید شدن تحریمها به بهانه حقوق بشر و غیره بعضی ها خیلی ضایع میشوند !خخخ .
  • ناشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    مرتضی تو هم اگر نظر ندهی کسی نمیگه لالی !
  • ناشناس ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    اگر سواد داری مطالب حاج حسین را نقد کن اگر نه ساکت باش .
  • ناشناس ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    اگر عرضه داری یک کامنت منطقی بذار اگر هم نداری خاموش .
  • ناشناس ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    با بستن تنگه هرمز موافقم بهترین راهکار برای پاسخ دادن به تحریمهای ظالمانه میباشد .
  • بهروز خانگاهی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    با سلام خدمت جناب اقای شریعتمداری بنده هم با دیدگاه شما موافقم وتشکر میکنم که اینقدر دلسوز ایران وانتقلاب اسلامی هستیدما هرزمان رزمنده ایم جنگ نابرابرتحمیلی را فراموش نمیکنیم .مذااکره کننده خودش میداند که سرنگونی هوابیمای مسافربری حمله امریکا به سکوهای نفتی کمک مستقیم امریکا ودوستانش در مذاکرات هستهای به صدام وهزاران جنایت دیگر همه قبل ازبهانه هستهای بوده حتی بیشتر تحریم ها هم به اولین سالهای اغازین جمهوری اسلامی برمیگردد حالا اگر مذاکره کننده ایرانی اگر اینها رانادیده بگیرد وتمام خواسته های امریکا ومتحدانش را چشم بسته قبول کند خاین تر از بنی صدرمیباشد
  • ناشناس ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • ناشناس ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    حاج حسین مچکریمممم .
  • تک من ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    چقدر خوب به اون طرفیا خط میده که تحریم سلاح کار آمدیه!
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    داداش جان من چی زدی؟
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    مصاحبه؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    در برابر منطق های گهر بار جناب شریعتمداری مگه میشه منطق آورد؟!! :D
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    اتفاقاهمه پیش بینی های حاج حسین درست بوده برو تحقیق کن بعد حرف بزن!!!!!
  • ناشناس ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    متاسفانه آن کسانی که بدنبال توافق به هر قیمتی هستند به امریکا القاء کرده اند که تحریمها کارآمد بوده و ما برای لغو تحریمها حاضریم هزاران ساعت با کدخدا گفتگو کنیم !
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    عالیییییییییییییییییییییییییییییییی بود درود بر سردار قلم عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود مثل همیشه
  • ناشناس ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    احسنت بر حاج حسین کاملا" منطقی و مستدل بود .
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    عالیییییییییییییییییییییییییییییییی بود درود بر سردار قلم عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود مثل همیشه
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دوتا سوال: اولا اگر تحریمها بی اثره چرا پس به فرموده حاج حسین کارآمدترین سلاح آنهاست؟ دوم چراسیاست ما به گونه ای بوده که این سلاح کارامد در درست آنها افتاده؟ اگر جواب بدهبد ممنون میشم.
  • سید سجاد ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    مگه اومده روز قبل مذاکرات گفته خزانه خالیه؟؟؟؟ مگه اومده قبل مذاکرات گفته هر توافقی بعتر از توافق نکردنه؟؟؟ مگه اومده گفته شکوفایی اقتصادی در گرو لغو تحریم هاست؟؟؟؟ به نظرت اینا رو کی گفته؟؟؟ کی داره خط میده ؟؟؟
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    جناب شریعتمداری مثل همیشه یک راه فرار قرار داده اند آنجا که فرموده اند: رسیدن به توافقی که در آن حق ایران اسلامی به رسمیت شناخته شده باشد، «ناممکن» و «محال» است. پس از هر توافقی میتوان این را مطرح کرد.
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ما بالاخره نفهمیدیم تحریمها کارآمد بود یا ناکار آمد؟
  • مهاجر ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    بسمه تعالي سلام عليكم و رحمت الله استاد شريعتمدار براي يكبار و بصورت منسجم از اطلاعات موجود نزد ساير اساتيد در دسترسشان مانند استاد مهدي محمدي تبار شناسي تحريم ها را كليد بزنند: -تاريخ هر تحريم و علت صدور آن - وقايع نگاري حوادث پيرامون تاريخ هر قطعنامه در داخل ايران - رصد رفتار اتحاديه اروپا در آن مقطع و تفاوت و شدت متمايز هر قطعنامه اتحاديه اروپا از قطعنامه شوراي امنيت - مصوبات تحريمي دولت و كنگره آمريكا به موازات فعاليت هاي شوراي امنيت و اتحاديه اروپا و هماهنگ كننده هاي ايشان در داخل ايران - نتيجه گيري اين امر كه مهندسي تغيير رفتار ايران در ترجيع بندهاي هر قطعنامه (شرط لغو هر تحريم ، ايجاد يك يا چند تغيير ) براي به تواضع كشاندن رزم آور ترين نظام در جبهه جنگ نرم با استكبار جهاني... ضمناً بررسي بخش تحريم كتاب هيلاري كلينتون كه خود را براي فلج كردن ايران مصرف كرد... به نتيجه گيري مورد بحث كمك مي كند.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    تنگه هرمز ابراه بین المللی هست نه ملک شخصی..این اعلان جنگ به دنیاست!
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    جان كلام هينجاست "کلید لغو تحریم‌ها را در قفل مذاکرات نمی‌چرخانند."
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    مطرود تویی و آنها که این حرف را دهانت گذاشتند. تنها جرم واقهی احمدی نژاد و مشایی، شناختن معنای مقام خلیفه اللهی انسان و نرفتن زیر بار مذاکرات شرم آوری بود که آقای جلیلی متاسفانه به آن تن داد.
  • نوروز هسته ای ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    یوخ بابا!! صلاح ملک خویش خسروان دانند جناب شریعتمداری!! بالاخره 31 مارس این کلاف باز میشه! مژده دهید باغ را بوی توافق می رسد
  • نصیر ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دولت ایران غنی سازی 20 درصد رو تعطیل کرد راکتور اراک رو یک دهم کرد دو تن ذخایر پنج درصد رو مثل کل بیست درصد اکسید کرد و سانتریفیوژهای جدید رو نصب نکرد تحقیق و توسعه رو متوقف کرد و حتی حاضره 10 سال تعلیق کامل کنه که تحریم ها لغو نشه!!!!!!!!!!!!!؟ چی دارید می گید؟ یعنی دولت ایران با دست خودش اومده هزینه حمله به ایران رو با از بین بردن توان ساخت بمب و ادامه تحریم ها برای اسراییل و امریکا آسان تر کرده!!؟؟
  • نصیر ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دولت ایران غنی سازی 20 درصد رو تعطیل کرد راکتور اراک رو یک دهم کرد دو تن ذخایر پنج درصد رو مثل کل بیست درصد اکسید کرد و سانتریفیوژهای جدید رو نصب نکرد تحقیق و توسعه رو متوقف کرد و حتی حاضره 10 سال تعلیق کامل کنه که تحریم ها لغو نشه!!!!!!!!!!!!!؟ چی دارید می گید؟ یعنی دولت ایران با دست خودش اومده هزینه حمله به ایران رو با از بین بردن توان ساخت بمب و ادامه تحریم ها برای اسراییل و امریکا آسان تر کرده!!؟؟
  • محسن ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    حاج حسن زرنگ تر از این حرفهاست خیالتون راحت سرش کلاه نمیره به قول آقای قرائتی از آخوندها نمیشه چیزی رو کند.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    یه بار شده، باز هم میشه. البته اگه دلواپسان و خودجوشان و ... بذارن.
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    سواد نداری دلیل منطقی در مقابلش بیاوری هذیان گفتی
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    پاسخ منطقی دادم مشرق چاپ نکرد.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    واقعا حیف دولت بدجور رودست خورد فکرش هم نمی کرد در مقابل بذل و بخشش صادقانه اش حتی یک دلار هم وارد کشور نشود! دولت یک عذرخواهی بزرگ به مردم بدهکار است
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ای روزگار....... درد تحمل این دولت بد دردی است!!! ببین مشرق جان احساساتمان را منتشر کن بگذار کمی تخلیه روانی شویم ثواب داره!
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    والسلام علی من اتبع الهدی
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دمت گرم این هم شعار سال 96 انشاء الله
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    همه عالم و آدم بدن, فقط کیهان خوبه!
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دیگه این روش نخ نما شده که مداوم از رهبری مایه بگذارید ایشان همیشه طرفدار و حامی نقد و تحلیل بودند و هستند من جمله در مساله هسته ای
  • محمد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    سردار اهل قلم، عمار رهبری حاج حسین شریعتمداری
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آخی...... نظرت هم گوگولیه! توافق 31 مارس کلی خواهد بود ان چیزی که منتظری که با ان رژه بروی گفتند تا 10 تیر! امان از توافق دو مرحله ای! امان از خود کم بینی در برابر دشمن1
  • اهوازیا ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    تو سواد داری بسه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    حاج آقا از یک طرف نوشتید که : چالش هسته‌ای هرگز نقطه پایان ندارد/ رسیدن به «توافق» با حریف «محال» است خوب اگر به این حرفتان اعتقاد دارید رسما اعلام کنید که مذاکرات دیگر فایده و آورده ای برایمان ندارد و خیال همه را می کردید. و از طرف دیگر در بخش های پایانی سرمقاله تان ادامه مذاکرات را بسیار ضروری دانستید! جناب شریعتمداری واقعا سرگیجه گرفتم و نمیدونم دقیقا راهبرد شما چیه؟؟؟
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    از توافق ژنو خبر نداری؟ نمی دانی هیچ پول بلوکه ای غیر بلوکه نشده؟ نمی دانی 100 تحریم اضافه شده؟ نمی دانی لحنشان بسیار خصمانه تر و تهاجمی تر شده؟ نمی دانی دولت ما با انها چطور برخورد می کند؟ نازشان را می کشد و بچه مودب خطابشان می کند؟ باز ادامه بدهم؟
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    باز هم تو ور زدی؟؟؟؟ شو دیگه!!!
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    گل گفتی رفیق تشنه چنین رفتاری هستیم ولی اوضاع دولت....
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    چیه جانم سوختی؟!
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    حاج حسین رود میخ آهنی برسنگ عده ای واقعا که !!!!!!
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    باشگاه کهنه‌کاران CIA : «مشکل ما با ایران بر سر فعالیت هسته‌ای این کشور نیست، بلکه مشکل آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون حمایت آمریکا، بلکه در حال درگیری و مناقشه با آمریکا نیز می‌توان بزرگترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه بود. این پدیده، ایران را به یک الگو تبدیل کرده که بهار عربی (بیداری‌اسلامی) را در پی داشته است». این موقعیت ایران با دلاوری به دست امده ولی عده ای براحتی نانش را می خورند و فقط غر می زنند! بعضیا خیلی قدرناشناس هستند! تعلل در اقتصاد مقاومتی چرا؟ ایران با این همه امکانات و منابع و ظرفیت باید وضعش اینگونه باشد؟؟!!!!!!
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    در توافق "ننگین" سعداباد فهمیدیم چقدر زرنگه! خدایی سنگ پای قزوین جلوی شما کم میاره!
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    هیچ دلیل و منطقی در حرفهایت نیست بیشتر بوی حسادت می دهد!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    همین؟ مجبوری حرف بزنی؟
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    حاج حسین مچکریممم حاج حسین مچکریمممم حاج حسین مچکریمممم
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    تکبیر
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    اییییییییییییییییول
  • مجید ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    قبلا فقط کار آقای شریعتمداری انتقاد بود اما الان راهکار داد خوب بود به نظر من هم تحرم ها رفع نمیشه اما هدف از این مذاکرات شکاف انداختن بین قدرت های جهانی هست روسیه و چین دو کشور کمونیست هست بخاطر همین اصالت سود رو سر لوحه قرار دادن اما کشور ها اروپایی به سر دسته گی آمریکا در داخل کشور خود دو دسته اند سکولار و تحت حمایت یهود این دو گروه در آمریکا در تقابلن به نظر من هم باید مذاکرات ادامه داشته باشه و تا جایی که میتونیم شکاف رو زیاد کنیم الان اوباما به نظر بیشتر سکولاره اما جمهوری خواهان حمایت دو گروه دینی مخالف اسلام هستن اول عربستان وهابی با دلار های نفتی دوم صهیونیست های مسیحی و یهودی باید اینها جدا بشن از هم که دشمنان اسلام ضعیف بشن
  • فرزان فر ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    متاسفانه این جور به نظر می رسه
  • فرزان فر ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    خیالمون راحت باشه یا نباشه حاج حسن کار خودش رو کرد ولی اشکال نداره واسه خوش بینان تجربه خوبی میشه
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    نمی دانم شما تنها هستید یا بیشتر خوانندگان مشرق مثل شما هستند اما جهت اطلاعتان ، روسیه از سال 1991 میلادی یک کشور سرماایه داری است و در چین هم از حزب کمونیست فقط یک اسم باقیمانده است و در عمل دست آمریکا را در سرمایه داری از پشت بسته است.
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ماشالا تازه مسلمانی ولی خوب فحاشی رو بلدی ها
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ظاهرا فلفل خورده ...و شاید....
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آدم عاقل میفهمه نقد چیه ولی تو یا نمیفهمی یا نمیخوای بفهمی...حالا چه روحانی باشه چه احمدی نژاد ...حالا تو خوبی یا کلا بدی ؟
  • شهاب ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    احسنت ...خوشم اومد عالی بود
  • حمید ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    جناب بی نام ما سی سال بیشتره که تحریم هستیم و مقایسه ما با روسیه اشتباه بزرگ شماست... اگر قراره با یک سفر به خارج خط مشی کسی اینقدر عوض بشه که به این میگن کوته فکری و شیفتگی ...در ضمن فکر میکنید دشمن دیرینه عاشق چشم و ابروی ماست که به ما امتیاز بده...میشه بفرمائید الان چه امتیازی گرفتیم در مقابل نقدی که دادیم تا لاقل امیدوار باشیم
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    چیه میسوزی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟میخوای با تو مساهبه کنه ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دشمن از اردوی اصلاحات که امیدشونه خط میگیره نه از حاج حسین که خط به خط مطالبش دشمن رو میلرزونه
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    یک منتقد که اجازه نمی ده تیم مذاکره کننده پشت میز مذاکره خوابشون بره....چرا فقط حمایت رهبری از تیم مذاکره را میبینید و حرفها و نصایح و توبیخ های ایشون به تیم را نمی بینید؟
  • بشری ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    منطق شما اهانت و توهین به منتقدین است و بس ....
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    بزدل ترسو ....همینجوری هم شده ملک شخصی اعراب و آمریکا .... آبراه بین المللی کجا بود ؟
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    روحانی تا هست میچرخاند....تنها کلیدی که داره همونه و بس
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    اگر قسمت اول مقاله را درست میخواندید از مطلب پایانی سر در می آوردید ....سر گیجه شما از عدم درک شما ناشی میشود که نمیخواهید بدانید
  • شهاب ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    میشه بفرمائید اون یک بار که شده چه اتفاقی افتاده که ما هم خوشحال بشیم؟ میشه بفرمائید دلواپسان و خودجوشان یعنی چی ؟
  • مرتضیsk ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آخه مگه مجبوری وقتی تو باغ نیستی بیای اُرد بدی ؟ تو اصَن مصاحبه تاحالا دیدی چه شکلیه چه رنگیه
  • بنیامین ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    حاج حسین مثل همیشه عالی بود ....نیش قلمت تیز و بجا بود ...باید این سخنان گفته شود شاید تیم مذاکره کننده شاید به خود بیایند و وقت خود را با این مذاکرات چالشی هدر ندهند
  • مرتضیsk ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ما همه مشکلمون یکسان بلکه بــدتره ولی وطن فروشی یا وادادگی نداریم
  • مرتضیsk ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    اوباما چهارشنبه 93/12/20 در یادداشتی به کنگره نوشت: اقدامات مشخص و سیاست‌های دولت ایران همچنان تهدیدی غیرعادی و جدی برای امنیت ملی ، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکاست؛ بنابراین بر اساس بخش 202 قانون فوریت های ملی من تحریم‌های موجود علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید می‌کنم. احسنت بر تو "نوروز هسته ای" که مفت حرف نمیزنی !
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    زهی خیال باطل
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    میشه بفرمایید یک بار چی شده که دوباره میشه
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ناشناس دوم جواب سوالت را از روحانی بخواه که تا قبل خرداد 92 میگفت: ریشه مشکلات کشور سوءمدیریت است نه تحریم و اکنون مملکت رو لنگ مذاکرات و تحریمها کرده
  • علی ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    به ناشناس: اول :تحریم ها بی اثر نیست اما میشه کارهایی کرد که تاثیر اون به حدااقل برسه منتهی مسئولان ما فکر میکنن مذاکرات راه بسیار راحت تری نسبت به اصلاح اقتصادی هست و تمام تخم مرغهاشون رو توی سبد مذاکره ریختن و این اشتیاق باعث شده آمریکا تحریم رو بهترین سلاح ببینه دوم : همیشه بیشتر مسئولان اقتصادی ما از عافیت طلبی ترجیح دادن مثل زمان شاه نفت بفروشن و کشور رو باواردات اداره کنن بااینکه رهبرانقلاب 20 سال توصیه کردن اقتصاد از نفت مستقل بشه، به هرحال الان هم دیر نیست و راههای بلند مدت و کوتاه مدت وجود داره از جمله سر وسامان دادن مالیات ها و معوقات بانکی و البته بالغو تحریم ها مشکلات دود نمیشه وبازهم به اصلاح اقتصادی نیاز داریم
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    عزیزم دقیقتر بخوان آرشیو رسانه های خارجی هم جالبه در مورد ژنو نیز واقعیتها عجیبه
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    بلکه بیش از این آبرو ریزی نکنند
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ماشا الله حاج حسین ایول داری
  • عبدالله ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    ای کاش وهزار امید دولتمردان ما به مردم ایران اعتماد داشتند وبه جای دریوزگی در برابر دشمن از توانایی خودمان استفاده بهینه می کردند متا سفم
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    آقای بی نام اتفاقا بی مطالعه هم هستی!! اگه یکم خبرای اقتصادی رو پیگیر باشی سقوط آزاد یورو در برابر دلار رو میفهمیدی
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    0 0
    دم حاج حسین گرم
  • مجید ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    خوب منم همینو میگم چون به سودشونه طرف ما هستن روسیه و چین وگرنه همشون یکین
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    از وقتی این دولت اومده فحاشی هم شده جزء دروس اجتماعی
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    فقط به خاطر شروع ادبیات با لحن بد بهت منفی ددادم
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    اشتباه مثبت شد
  • بيخيال ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    بابا بخدا ديگه خسته شديم خداكنه به توافق برسن من كه ديوونه شدم !!!
  • وحید ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    اگر اهل عقل و منطق بودی این حرف رو نمیزدی شرط میبندم متن رو کامل نخوندی.
  • حامی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    من نمیدونم چرا بعضیا خوشحال میشن از اینکه ایران به توافق نرسه؟؟؟ واقعا جای خوشحالی داره؟؟ یکم فکر کنید اگه توافق صورت بگیره و تحریما برداشته بشه بهتره یا نه بازم جنگ و مجادله با آمریکا؟؟ گیرم توافق صورت گرفت و آمریکا به تهداتش عمل نکرد بازم ایران میتونه مثل قبل برنامه غنی سازی شو ادامه بده. ولی نمیدونم کسایی که تو این مسیر سنگ اندازی میکنن چجوری میخان جواب بدن.اینم یه راهکاره واسه بهبود اوضاع کشور بزارین کارشون رو بکنن. انرژی هسته ای که چنان چیز بزرگی نیست که بخان واسه داشتنش هزینه های سنگین بدن از جمله جنگ یا این همه فشار رو مردم اینم مثل سایر راه های کسب انرژیه وقتی میصرفه ازش استفاده کنیم که هزینش کم باشه چرا به این جریان به دید یه مئله حیاتی نگیاه میکنین که واسه داشتنش جون مردم رو باید به خطر انداخت؟؟ خدا میدونه اینایی که مخالفت میکنن فقط دنبال منافع حزبشون هستند که با این توافق منافع شون به خطر میوفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس